Op weg naar huis.

12 februari 2016 - Amsterdam, Nederland

Donderdag 11 februari, Stoel D21, vlucht BR 075.

Als ik dit schrijf zit ik in het vliegtuig. Tegen 13.00 uur lokale tijd vertrokken en de komende 12 uur wordt een combinatie van slapen, dit verhaal schrijven, water drinken en we krijgen ook te eten en te drinken. Het verhaal loopt wat door elkaar voor wat betreft het heden en het verleden, ik moet nog even zien wat het resultaat wordt, hoe het verhaal gaat lopen. Voel me net een echte schrijver, het is bekend dat die de uitkomst van een verhaal vaak ook nooit vooraf weten.

Dit is een beetje een afronding van een lange reis. In het totaal heb ik denk ik zo'n 30.000 km gevlogen en zeker zo'n kleine 1500 km over land gereisd. Ik heb in 7 vliegtuigen gezeten en het reizen over land ging per bus, taxi en taxi busje, per boot en op de fiets. Oh ja, daar was ook nog die raceboot. Hard werken dus. Hahahaha

Terug van Koh Chang had ik dan een extra dagje Bangkok. Zoals al eerder aangegeven ben ik met deze stad inmiddels een heel klein beetje vertrouwd geraakt. Ik miste 's morgens in het hotel het ontbijt want ik was te laat uit bed. Zo'n dag reizen als op maandag kost toch energie en dus was opladen noodzakelijk. Het was de bedoeling om souvenirs te scoren dus op naar MBK. Een grote mall voor de gemiddelde man met niet van die hele luxe zaken, zeg maar gewoon. Ik heb mij hier weer verbaasd over het aantal bezoekers. VenD zou er ook in de goede tijd ook jaloers op zijn geweest. Alles wat je maar denkt nodig te hebben wordt in zo'n mall aangeboden. Er zijn veel aanbieders en er is een ongelofelijk aanbod met een enorm verschil in kwaliteit. Ook hier zie dat China veel importeert maar hier tussen door te struinen is leuk om te doen. Je verbaasd je over het aanbod want als er een stand is met telefoons dan zijn er zeker nog 10 tot 20 aanbieders omheen. Ander assortiment? Nee meestal ook hetzelfde, het duizelt je voor de ogen. Ik voelde ook op een moment ook dat ik dacht verdwaalt te zijn. Dit was in een gebied met nauwe gangen en alleen maar kleding. Na een tijdje had ik alles gescoord wat ik dacht nodig te hebben. Oh ja, onderhandelen over de prijs is ook hier normaal. Dus ook hier niet de vraagprijs accepteren. Afdingen hoort er bij.
Koffietijd MBK  MBK Bangkok 7 lagen

Op de terugweg heb ik bij een reisbureautje een ticket gekocht om voor 's avonds te gaan eten op een dinnerboot. Dat had ik bij mijn 1e bezoek ongeveer 8 jaar geleden al gezien en toen kwam het er niet meer van. Dus dat moest dan nu maar gebeuren. Op deze manier was ik voor de avond ook weer onder de pannen en de taxi brengt en haalt je wel. Reisbureautjes vindt je overal daar waar veel toeristen komen en die bieden van alles aan, van vliegreis naar Chiang Mai tot een dinner op de boot in avondlicht in Bangkok. Oh ja dat ging ik doen. Zie ook een foto's want die boten zijn drijvende kerstbomen. Ze knipperen, zijn in blauw, groen of rood uitgedost, hoe meer licht hoe beter, als het maar opvalt. En ze zitten allemaal vol, elke avond, 7 dagen per week. Kosten, ongeveer € 25,00 inclusief je dinner en 2 tot 3 uur op het water. Het uitzicht op de stad vanaf het water is ook erg mooi om te zien. De wereld ziet er vanaf het water weer heel anders uit en de view op de stad is geweldig. Enkele foto's moeten dit laten zien. Dus er komen weer foto's aan met dit verhaal. Het geheel wordt omlijst met een bandje van 3 personen, ze zongen m.n. in het Engels. Tussendoor trad er een cultureel dansgroepje op die naar ik begreep een heel oud verhaal uitbeeldde en boeddha was er ook bij betrokken. Ik vond het mooi dit te zien in combinatie met poppen. Ik heb er een foto van gemaakt. Oh ja, ze hadden Heineken aan boord met een inhoud van 0,6ltr, heerlijk  en je bent weer even die prins van die taxi. Rond 22.30 uur weer terug in het hotel en toen op naar de laatste dag.

Woensdag 10 februari. Nu wel op tijd naar het ontbijt en daarna bij de receptie een taxi regelen voor een rit naar het laatste hotel. Dat was voor mij het 6e hotel. (het wordt ook een opsomming van getallen). Hier komt ook de rest van de familie en we waren zo rond 13.00 compleet. Nadat de kamers waren toegewezen eerst maar even iets eten met een biertje, ja jullie raden het al, Heineken 0,6ltr. Heerlijk. 'S avonds hebben we een lokale markt bezocht. Hier hebben we onze laatste dinner genuttigd. Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Ook deze markt was een combinatie van winkels met niet te definiëren assortiment,  een groente markt, een vis markt en restauratie.  Iedereen kookte op bestelling en ik kon geen orde ontdekken. We hebben erg lekker gegeten, natuurlijk this want vanaf vrijdag is het weer aardappels, natuurlijk na 4 weken wel weer iets om naar uit te kijken. Aardappels, wortels en een gehaktbal. Of toch eerst die patat met pindasaus en een frikadel met mayonaise.  Ook lekker hoor maar zeker duurder dan hier. We aten met 3 volwassen en  Maarten een complete maaltijd voor 200 bath. Echt, voor ongeveer € 5,00. We gaven 50 bath fooi en hebben de kok verteld dat hij geweldig heeft gekookt. Je had hun smile moeten zien. De dankbaarheid straalde er vanaf en ze zullen zeker later die avond er nog een keer aan terug denken. Mooi man. Toen op bed en donderdag 11 februari inpakken en wegwezen. Op dit moment is het 10.30 uur (Nederlandse tijd) en straks rond 20.00 uur terug bij Willy. Toch een beetje heimwee? Na 4 weken is het ook gewoon weer goed om thuis te komen , het was een mooie reis en we hebben mooie dingen gezien en gedaan met als hoogtepunt Australië. Daar draaide het om. Zie nog even de laatste foto en toen kwam het zandmannetje en die blies dit verhaaltje uit.

Ik wil iedereen die mij heeft gevolgd nogmaals bedanken en ook voor de vele reacties. Dat was mooi en gaf energie en ja Jan ik heb stenen vanuit Australië en Etienne  mocht ik weer naar Thailand gaan en dan weer bij de olifanten komen zal ik meehelpen met de douchen.  Promise.
Dick,  je jam is heerlijk.

Iedereen de hartelijke groeten en ik was heel ver van huis.

Stadsgezicht vanaf de rivier  De Rhama brug BKK

1. Anja:
    12 februari 2016
    Welkom thuis Jan, het was leuk je te volgen, fijn dat je weer gezond en veilig terug bent, groetjes en een fijn weekend!
  2. Leo groendijk:
    Ha die Jan,
    Voor iedereen weer goed dat je weer thuis bent bij Willie en de kids. Ook wij zijn benieuwd naar je ervaring en hopen snel op een praatje met je.
    We zien elkaar!
    Greetz

Leo
  3. Hennie Oldenburger:
    12 februari 2016
    Welkom thuis Jan en bedankt voor je hele mooie reisverhalen en eh...tot zondag AAC?