27 januari, Op bedrijfsbezoek bij Country Cuisine.

7 februari 2016 - Koh Chang, Thailand

Sinds ongeveer een jaar heeft Dick een eigen bedrijf. Daar maken/verkopen ze sausen, conserven, jams, klassieke dressings, relishes, dit zijn seizoengebonden producten op basis van vruchten of groenten en ze maken chutneys. Het bedrijf heeft op dit moment werk voor ongeveer 7 personen.

Het bedrijf is in Daylesford een uur rijden van huis. Het is een provinciestadje met ongeveer 2500 inwoners. Prachtig gelegen en het is ontstaan tijdens het zoeken naar goud. Als je binnen komt rijden is het net een cowboy stadje zoals we die kennen uit films. Een straat met aan beide kanten een gebouwen met balustraden en iedere winkel, bar of restaurant heeft z’n eigen gezicht. Een mooi stadsgezicht.

Dick zijn werkdag begint vroeg. Hij vertrekt al om 6 uur van huis. Dus moesten we vroeg opstaan en op naar Country Cuisine. Aangekomen eerst even contact met thuis, want we konden daar Skypen. Samen met Albert voor de laptop en bellen met thuis om met Wille en Weijer bij te praten over de belevenissen en toen klaar voor de rondleiding.

Het kantoor hadden we al gebruikt voor Skype en toen naar de keuken. Hier vindt de productie plaats. Er worden ongeveer 3 producten per dag gemaakt en vandaag stond o.a. het bottelen van mosterd op het programma. Verder werden er 2 palletboxen citroenen versneden en gewekt in zout.

Er is een aparte specerijenkamer (zeer geheim natuurlijk) want daar worden recepten samengesteld.
Verder is er een magazijn met voorraden en veel glazen potjes en flesjes om de producten in te verpakken. Na een kop koffie konden we zelf rondlopen want Dick moest natuurlijk werken. Hij is directeur, bedrijfsleider, personeelsadviseur en voorman en natuurlijk verkoopmanager. Relatiebeheer is ook een belangrijk onderdeel. Verder is hij ook verantwoordelijk voor de administratie maar daar heeft hij wel (gelukkig) een medewerker voor. Kortom een ondernemer.
Het is mooi om te zien hoe dit gaat en hoe Dick hier zijn plek heeft gevonden. Soms is hij ook nog kok. De kok zorgt voor het productieproces en de juiste toepassing van het recept. Zie verder de link van het bedrijf. http://www.countrycuisine.com.au

Daar staat ie dan

Albert en ik vonden het mooi om hier in de keuken te mogen kijken en te zien hoe Dick de kost verdient. Later zijn wij samen met de auto door de omgeving getoerd. We zijn in het stadje begonnen met een wandeling, een ontbijt en toen hebben we een waterval bezocht 15 km ergens verderop. De natuur hier is groen en veel bos. De foto’s spreken voor zich. Tussendoor even terug voor de lunch en toen weer even sightseeën. Zo rond halfvijf weer op weg naar huis na een leerzame dag.

De conclusie van ons is dat de familie Koeps (zo spreken ze het hier uit) de weg in Australië definitief heeft gevonden. Petje af. Dick heeft alleen zo nu en dan ‘problemen’ met zijn voornaam. Maar da’s bijzaak.

Huite Cuisine

1. Rene:
    7 februari 2016
    He Jen de Jeng, wat een mooie verhalen, erg confronterend ook om er niet bij te zijn :-) mooi om via jou toch een kijkje in de keuken te doen! Heb je Dick nog kunnen inspireren tot een nieuw product?
    Grtz rene
  2. 7 februari 2016
    Hoi Jan. Mooi om te lezen dat vrienden van jou aan de andere kant van de wereld hun plek gevonden hebben. Heel bijzonder dat verhal van hen een gezicht krijgen.
  3. Angela:
    7 februari 2016
    Ha Jan, heerlijk om te lezen dat jij en Albert je zo vermaken met alles wat op jullie pad komt. Leuk bedrijf van Dick zeg!! Nog heel veel plezier en de hartelijke groeten aan iedereen!!! X Angela
  4. Kitty:
    8 februari 2016
    Hoi Jan,

Super leuk om te lezen wat je jullie allemaal meemaken en zien. Geniet er nog lekker van en heel veel plezier.